Pracą Działu Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym kieruje kierownik.
Dział Ekonomiki i Zarządzania Gospodarstwem Rolnym realizuje następujące zadania:
1) prowadzi działalność szkoleniową, informacyjną, doradczą i upowszechnieniową w zakresie:
rachunkowości w gospodarstwach rolnych;
możliwości i zasad korzystania z kredytów preferencyjnych oraz zasad ubiegania się gospodarstw rolnych o przyznanie pomocy finansowej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych;
ubezpieczeń społecznych i majątkowych w rolnictwie;
zarządzania gospodarstwem rolnym z uwzględnieniem zasad rozliczania podatku VAT, ubezpieczeń społecznych i majątkowych w rolnictwie.
3. sporządza plany przedsięwzięć dla gospodarstw rolnych, analizy ekonomiczne i finansowe oraz opinie i ekspertyzy z zakresu rolnictwa;
4. udziela pomocy w wypełnianiu wniosków i wykonywaniu planów lub innych dokumentów niezbędnych do ubiegania się o przyznanie pomocy finansowej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych i zagranicznych;
5. współpracuje w zakresie organizacji systemu rachunkowości PL FADN oraz PL FSDN z Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB oraz koordynuje prowadzenie rachunkowości w gospodarstwach rolnych
6. gromadzi dane dotyczące cen produktów rolnych i środków do produkcji oraz upowszechnia informacje z tego zakresu;
7. prowadzi analizy rynku artykułów rolno - spożywczych i środków produkcji oraz upowszechnia informacje w tym zakresie;
8. prowadzi analizy kosztów i dochodów produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz opracowuje kalkulacje kosztów produkcji rolniczej;
9. prowadzi ewidencje przychodów i rozchodów u beneficjentów działań inwestycyjnych w ramach PROW oraz PS WPR;
10. analizuje sytuację dochodową i możliwości rozwojowe gospodarstw rolniczych w województwie podkarpackim;
11. pozyskuje i realizuje projekty współfinansowane ze środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych;
12. świadczy pomoc merytoryczną specjalistom z powiatowych zespołów doradztwa rolniczego w zakresie ekonomiki i zarzadzania gospodarstwem rolnym;
13. wykonuje inne zadania wynikające z potrzeb PODR w Boguchwale lub zlecone przez dyrektora;
14. opracowuje materiały dydaktyczne - ulotki, broszury, artykuły, prezentacje z zakresu pracy działu;
15. współpracuje z jednostkami naukowymi, szkołami rolniczymi, instytutami badawczymi i firmami działającymi w otoczeniu rolnictwa oraz gospodarstwami promującymi nowe rozwiązania ekonomiki i zarzadzania gospodarstwem rolnym;
16. inicjuje i wnioskuje wprowadzenie do cennika odpłatnych usług świadczonych w ramach zadań objętych działem;
17. sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją doradztwa grupowego prowadzonego przez specjalistów z powiatowych zespołów doradztwa rolniczego w zakresie ekonomiki i zarządzania gospodarstwem rolny;
18. prowadzi ewidencję realizowanych zadań w systemach informatycznych.